دسته‌بندی نشده

شکلات تلخ تخته ای

جهت سفارش به شماره زیر تماس بگیرید

یکی از پرطرفدارترین خوراکی‌های مورد علاقه افراد، امروزه شکلات تلخ تخته‌ای می‌باشد که در کشورهای مختلف در مصارف متفاوتی کاربرد دارد. تولید و تهیه شکلات تلخ تخته‌ای در طعم‌ها ‌و‌ شکل‌های متفاوتی ‌می‌باشد که از‌ آن‌ها می‌‌‌توان در‌بستنی، کیک و شیرینی‌های مختلف استفاده کرد. می‌توان شکلات تلخ تخته‌‌ای را در دسته مواد غذایی انرژی‌زا هم قرار داد. قبل‌تر شکلات تلخ تخته‌ای را بیشتر در انواع مختلف نوشیدنی‌ها به کار می‌برند، اما امروزه با تنوع زیادی که پیدا کرده است، هم موارد استفاده آن افزایش پیدا کرده و هم مصرف آن به مراتب بالاتر رفته است. کاربرد زیاد شکل‌های مختلف شکلات تلخ تخته‌ای باعث شده است، افراد از آن برای تزیین انواع کیک و شیرینی‌ها بهره بگیرند که امکان تهیه این کیک و شیرینی ها در منزل هر فرد هم وجود دارد.

از شکلات تلخ تخته‌ای بیشتر برای چه مواردی استفاده می‌‌شود؟

از آنجایی که شکلات تلخ تخته‌ای به عنوان پرکاربردترین شکلات در میان انواع مختلف شکلات‌ها می‌باشد، باعث شده است از محبوبیت زیادی در بین مردم پیدا کند. یکی از موارد پرکاربرد شکلات تلخ تخته‌ای، استفاده از آن به عنوان روکش یا طعم دهنده برای بستنی‌ها، کیک و بیسکوییت است. همچنین به استفاده از آن در دسرهای شکلاتی هم باید اشاره کرد. همان طور که می‌دانید شکلات تلخ تخته ای کاربرد فراوان داشته  و حتی در خیلی از مواقع می‌توانید با ذوب کرد این شکلات برای تزیین هرچه بهتر کیک و دسر بهره ببرید و با شکلات آب شده شکل های متنوعی خلق کنید. حتی خرد کردن و رنده کردن شکلات تلخ تخته‌ای در موارد بسیاری مصرف می شود.

آیا می دانید چگونه و به چه روشی می‌توان شکلات تلخ تخته‌ای را ذوب کرد؟

یکی از روش‌های راحت ذوب کردن شکلات تلخ تخته‌ای، خرد کردن آن و قرار دادن در مایکروفر است. اما روش رایج بن ماری هم پیشنهاد خوبی می باشد که برای عملی کردن این روش، ابتدا باید شکلات‌ها را بعد از تقسیم کردن به تکه های کوچک داخل ظرفی ریخته و در ظرفی دیگر مانند کتری یا قابلمه مقداری آب برای جوش آمدن روی شعله قرار می‌دهیم. بعد از جوش آمدن آب ظرف شکلات خود را روی آن قرار می‌دهیم تا شکلات کم کم ذوب شود. البته قرار دادن شعله روی حرارت پایین را نباید فراموش کنید، در غیر این صورت به جای شکلات ذوب شده، شکلات سفتی خواهید داشت. همچنین باید بدانید نه تنها شکلات تلخ تخته‌ای بلکه هر نوع شکلاتی که بخواهید را می توانید با این روش ذوب کنید و برای موارد مختلف به کار ببرید.

شکلات تلخ تخته‌ای برای سلامتی چه فایده‌هایی دارد؟

از سرطان پیشگیری می‌کند: مصرف شکلات تلخ تخته‌ای تاثیر زیادی در پیشگیری از سرطان دارد و این تاثیرگذاری با تحقیقات زیاد به ثبت رسیده است. پس مصرف آن را حتما در برنامه روزانه خود قرار دهید. سلامت قلب را بهبود می‌بخشد: وجود فلاوانول‌ها در شکلات تلخ تخته‌ای به کاهش فشار خون، بهبود جریان ان در قلب و مغز انسان کمک می کند و باعث تاثیر گذاری در سلامت قلب هم می‌شود. همچنین می‌تواند از لخته شدن پلاکت‌های خونی جلوگیری کند که منجر به کاهش خطر لخته شدن خون و سکته مغزی می‌شود. در نتیجه مصرف شکلات تلخ می‌تواند به پیشگیری از حوادث و بیماری های قلبی و عروقی کمک کند. به عملکرد ذهنی کمک می‌کند: شکلات تلخ تخته‌ای یکی از 15 خوراکی های برتر که در تقویت تمرکز و حافظه تاثیر دارد، محسوب می‌شود. همچنین مصرف این شکلات می تواند برای بهبود هرچه بیشتر توانایی ذهنی افراد پیر و سالخورده موثر باشد. از رادیکال‌های آزادی که موجب بیماری می‌شود، حفاظت می‌کند: باید بدانید که رادیکال‌های آزاد ترکیبات نامتوازنی می‌باشند که به وسیله فرآیند‌های سلولی در بدن به وجود می‌آیند و یکی از خواص مصرف شکلات تلخ تخته‌ای مبارزه با رادیکال‌های آزاد می‌باشد. وجود آنتی اکسیدان در شکلات تلخ می تواند به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد بیانجامد و از صدماتی که ممکن است بر اثر آن به بدن وارد شود، جلوگیری کند. برای کنترل کلسترول مفید است: کره کاکائویی که در شکلات وجود دارد  مقادیر زیادی از اسید اولئیک، اسید پالمیتیک و استیریک را در خود جای داده است. همان طور که می‌دانید اسید پالمیتیک و استیریک از اسیدهای اشباع شده به شمار می‌روند، اما تاثیری طبیعی بر کلسترول می‌گذارد. همچنین وجود اسید پالمیتیک باعث افزایش کلسترول خون می‌شود ولی مقدار بسیار کمی از این چربی را می‌توان در شکلات تلخ تخته‌‌ای مشاهده کرد که وجود مقدار زیاد مواد مغزی به جبران اثر اسید پالمیتیک می‌پردازد. برای لاغری مفید است: مصرف شکلات تلخ تخته‌ای به کاهش وزن افراد کمک می‌کند. پس تاثیر آن را برای لاغری دست کم نگیرید. در بهبودی فشار خون و قند خون موثر است: مصرف شکلات تلخ تخته‌ای هم به کاهش فشار خون و هم قند خون کمک می‌کند.

طرز تهیه شکلات تلخ تخته‌ای؟

مواد لازم: پودر کاکائو                   یک و نیم لیوان روغن جامد یا کره                        نصف لیوان شکر ساییده شده                         یک لیوان مغز پسته، بادام یا گردو                  به مقدار لازم طرز تهیه: کره یا روغن را در ابتدا به همراه پودر کاکائو بر روی حرارت قرار می‌دهید و تا زمانی که خامی کاکائو گرفته شود به همزن آن ادامه می‌دهید. بعد از گرفته شدن خامی کاکائو آن را روی ظرفی که از قبل آب در آن جوشیده، قرار می دهید و به هم زدن می‌پردازید. سپس شکر را را اضافه کرده و 10 دقیقه آن را هم می زنید تا کاملا حل شود. حالا شکلات خود را از روی حرارت برداشته و در قالب شکلات یا سینی که کف آن را از قبل چرب کرده‌اید، بریزید و بعد از صاف کردن آن، مغزهایی که تهیه کرده‌اید را روی آن بریزید و تزیین کنید. در انتها ظرف شکلات را درون یخچال قرار دهید و بعد از سرد شدن آن می توانید با به شکل‌های مختلف برش زده و در ظرف دلخواه خود قرار دهید.

شکلات تلخ تخته‌ای در چه درصدهایی وجود دارد؟

30 درصدی: می‌توان گفت میزان کاکائو در شکلات‌های با درصد 30 بیشتر از حد پایه می باشد و از تلخی کمی برخوردار است که مصرف آن برای افراد مشکل خاصی را به وجود نمی‌آورد. البته نوع 35 درصدی آن را هم می‌شود تهیه کرد. 45 درصدی: درصد کاکائو در شکلات 45 درصدی رفته رفته رو به بالا رفتن است، اما همچنان از خیلی تلخ نیست و توصیه می‌شود افرادی که با مشکل رفلاکس معده درگیر هستند از خوردن آن خودداری کنند. 50 درصدی: می‌توان گفت که شکلات 50 درصدی طعم تلخی دارد و افراد مبتلا به بی خوابی، دارای مشکل ریفلاکس معده، ترشی معده و کسانی که مشکل سنگ کلیه دارند، نباید آن را مصرف کنند. 65 و 70 درصدی: اگر دنبال شکلات‌هایی که تلخی خالص دارند، هستید باید به سراغ نوع 65 و 70 درصدی شکلات تلخ بروید که تلخی زیاد آن باعث شده است در خیلی از مواقع با میوه‌های مختلف طعم آن را متفاوت کنند. مصرف آن برای افرادی پیشنهاد می‌شود که درگیر هیچ گونه مشکلی نباشند. 80 و 97 درصدی: شکلات تلخ 80 و 97 درصدی با تلخی زیاد از خواص بسیار زیادی هم برخوردار است. ولی با این حال بهتر است افرادی که از بی خوابی رنج می برند و معده شان خالی است، این نوع شکلات را مصرف نکنند. همچنین نوع 80 درصدی این شکلات طعم به مراتب بهتری دارد.

آیا می‌دانید بهترین زمان مصرف شکلات تلخ تخته‌ای چه زمانی است؟

با بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیده اند که بهترین زمان برای خوردن انواع کیک، شیرینی و شکلات در وعده غذایی صبحانه می‌باشد که باید این شیرینی در حد متعادل و معقول مصرف شود. ثابت شده است که اگر فردی نان سبوس دار، لبنیات، پروتئین، میوه و شکلات را در وعده صبحانه خود قرار دهد و آن‌ها را مصرف کند، باعث می‌شود در طول روز از انرژی بیشتری برخوردار باشد. همچنین اگر این افراد برای وعده شام غذای کمتری مصرف کنند، باعث داشتن وزنی مناسب در کنار چربی، فشار و قند خون متعادل می‌شود. جالب است بدانید هر فردی با خوردن یک تکه شکلات برای وعده صبحانه باعث فعال شدن آنتی اکسیدان‌های بیشتر در بدن خود می‌شود. آنتی اکسیدان زیاد از پیری زودرس جلوگیری می‌کند. و دیگر فواید شکلات تلخ تخته‌ای در صبحانه کمک به سلامت قلب می باشد.

مصرف شکلات تلخ تخته‌ای چه عوارض و مشکلاتی را در پی دارد؟

کافئین بالا: از آنجایی که شکلات تلخ تخته‌ای کافئین بالاتری نسبت به دیگر انواع شکلات دارد، مصرف زیاد آن منجر به اضطراب، عصبانیت، اسهال و کم آبی می‌شود. میزان بالا بودن کاکائو: همان طور که میزان بالای کاکائو در شکلات تلخ تخته‌ای فواید زیادی دارد، می تواند باعث به وجود آوردن بیماری‌های مختلف هم بشود. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به یبوست، بیماری‌های پوستی، سردرد میگرنی، تهوع و گاز اشاره کرد. مضر برای بارداری: توصیه می‌شود افراد باردار از مصرف زیاد شکلات تلخ تخته‌ای خودداری کنند. در غیر این صورت تحریک زود روس، سقط جنین و وزن کم در زمان تولد جنین را به دنبال دارد. تپش قلب: خوردن زیاد این نوع شکلات باعث تپش قلب افراد می‌شود. پوکی استخوان: پوکی استخوان از دیگر عوارض مصرف بیش از حد شکلات تلخ تخته‌ای می‌باشد. فشار خون بالا سندروم روده تحریک پذیر اختلالات خونریزی همچنین افرادی که دچار آلرژی غذایی می‌شوند، مصرف شکلات تلخ به عنوان ماده‌ای خشک باعث تشدید آلرژی در این گونه افراد شود. مصرف بی رویه شکلات برای افرادی که با عارضه کهیر درگیر هستند، توصیه نمی‌شود.

برخی از خواص‌های شکلات تلخ تخته‌ای

شکلات تلخ برای تقویت ایمنی: باید بدانید که دو نوع از فلاونوئیدها در شکلات تلخ تخته‌ای وجود دارد که به تقویت سیستم ایمنی انسان کمک شایانی می‌کند و توانایی جلوگیری از بیماری‌های مزمن را هم دارد. درمان افسردگی: این نوع شکلات سرشار از سروتونین می باشد که دارای ویژگی‌هایی برای درمان افسردگی می‌باشد و خاصیت ضد افسردگی دارد. جلوگیری از سکته مغزی: مصرف شکلات تلخ تخته‌ای باعث آرامش بدن می‌شود و می‌تواند عروق خونی را انعطاف پذیرتر کند. با خوردن شکلات تلخ تلخه ای به صورت روزانه می توانید در برابر بیماری های قلبی عروقی خود را ایمن نمایید. همچنین خطر بروز سکته مغزی با خوردن شکلات تلخ کاهش داده می شود. شکلات تلخ تخته‌ای برای مراقبت از پوست: وجود ترکیبات بیولولوژیکی و فلاونول می‌تواند برای مراقبت از پوست مفید باشد. پس مصرف شکلات تلخ تخته‌ای را در برنامه خود قرار دهید. برای مراقبت از مو: یکی از خواص این نوع شکلات ضد التهاب بودن آن است که جریان خون به مو را افزایش می دهد و در نتیجه رشد مو را تقویت می کند. پس با مصرف شکلات تلخ تخته‌ای از عفونت پوست سر و ریزش موی خود جلوگیری کنید. برای تقویت بینایی: مصرف شکلات تلخ تخته‌ای با بهبود جریان خود به مغز همراه است و می‌تواند برای دید بهتر موثر واقع شود. درمان سرفه: وجود تئوباریم در کاکائو شکلات تلخ تخته‌ای می‌تواند به عنوان یک درمان مناسب برای جلوگیری از سرفه و علائم آسم عمل کند. کاهش التهاب: خوردن شکلات تلخ تخته‌ای می‌تواند برای کاهش التهاب بافت‌های روده و قلب مفید باشد. برای انتخاب و نگهداری شکلات تلخ تخته‌ای چه نکاتی را باید رعایت کرد؟ زمانی که می‌خواهید خرید شکلات تلخ تخته‌ای را انجام دهید، باید به دنبال شکلاتی باشید که از سطح صاف و بدون لکی برخوردار باشد و رنگ آن باید خوب و بدون هیچ خط و لکه‌ای باشد. توجه داشته باشید در صورت امکان قبل از خرید شکلات مورد نظر را بچشید، در صورتی که عطر و طعم مناسبی داشت اقدام به خرید آن کنید. نکته‌ای دیگری که باید در نظر بگیرید شکستن شکلات قبل از خرید می‌باشد. اگر به صورت سفت و تمیز شکست، می‌توانید از خوب بودن آن مطمئن باشید. در صورتی هم که شکلات بافت چرب و دانه‌ای داشت از خرید آن منصف شوید و دقت کنید که شکلات خوب باید بافت مخملی داشته باشد، پس دنبال شکلات تلخ تخته‌ای با بافت مخملی باشید. برای ماندگاری هرچه بیشتر شکلات تلخ، آن را در جای خشک، خنک و بدون بو قرار دهید و تا حد امکان از قرار دادن آن در تابش مستقیم نور آفتاب بپرهیزید. زیرا در این صورت شکلات آب شده‌ای خواهید داشت. با توجه به توضیحاتی که در بالا گفته شد و شما هم در جریان قرار گرفتید، شکلات تلخ تخته‌ای بیشتر از این که ضرر داشته باشد، از خواص بالایی برخوردار است و شکلات تلخ تخته‌ای به نوعی به ترکیبی از شکلات و سلامتی گفته می‌شود.

جهت سفارش به شماره زیر تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا