دسته‌بندی نشده

شکلات تلخ تخته ای و مزایای آن

جهت سفارش به شماره زیر تماس بگیرید

شکلات یکی از پرطرفدارترین شیرینی‌ها، در بین مردم است که با اضافه کردن روغن و شکر به کاکائو تولید می‌شود و در طعم و رنگ های مختلف به بازار عرضه می‌شود. یکی از پرفروش ترین انواع شکلات در بازار، شکلات تلخ تخته‌ای است که از خواص و مزایا، و همچنین مواد مغذی زیادی برخوردار است . این شکلات، به اسم شکلات سیاه نیز شناخته می‌شود و از جمله مزایای آن، کاهش فشار خون، تنظیم کلسترول،کاهش استرس، جلوگیری از سرطان و … می باشد.طرز تهیه شکلات تلخ تخته‌ای بسیار راحت است که می‌توانید آن را در منزل نیز تهیه کنید. در طرز تهیه شکلات تلخ تخته‌ای، مقدار زیادی کاکائو، به نسبت چهل و پنج درصد به بالا، به کار می‌رود که حاوی آنتی اکسیدان های قوی و بیشتری، نسبت به خیلی از مواد غذایی است. لازم به ذکر است که موادی که در تهیه این شکلات به کار می‌رود، باعث چاقی و اضافه وزن نمی‌شود. هر چه میزان کاکائو را در طرز تهیه شکلات تلخ تخته‌ای بیشتر باشد، میزان تلخی شکلات بیشتر می‌شود و این شکلات از آنتی اکسیدان‌های بیشتری غنی می‌شود.بعضی از افراد در طرز تهیه شکلات تلخ تخته‌ای، از شیر استفاده نمی‌کنند که این طرز، باعث می‌شود شکلات، به خاطر وجود نداشتن جامدات شیر در آن، طعم خشک و نیمه شیرین بگیرد.
شکلات تلخ تخته ای و مزایای آن
گاهی در مزایا و خواص این شکلات از دیابت گفته شده است . بعضی از شکلات‌های تلخ تخته‌ای، به خاطر اینکه مقدار کاکائو آن بیشتر است و درصد تلخی آن را بالاتر می برد، آنتی اکسیدان‌هایی مثل پلی فنول و فلاونوئید است که نسبتا کم شکر است و باعث کاهش قند خون و کاهش خطرهای بیماری‌های قلبی است.

مواد موجود در شکلات تلخ تخته ای و ارزش غذایی آن

در طرز تهیه شکلات تلخ تخته ای، سعی کنید از میزان بالاتر از هفتاد درصد کاکائو استفاده کنید به این علت که شکلات‌های که هفتاد تا هشتادوپنج درصد کاکائو دارند،در هر صد گرم آن سه و نیم اونس انرژی است و همچنین دارای مقادیر زیادی از قندها، فیبر، چربی، چربی اشباع، پروتئین،کافئین، ویتامین آ،ب1، ب2،ب3، ب6، ویتامین E، ویتامین K، کلسیم ،آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی و… است. تمام ویتامین‌ها و مواد مغذی و مورد نیاز بدن که در شکلات تلخ تخته ای جذب بدن می‌شود، به خاطر وجود کاکائو در آن است.پس هر چه کاکائو موجود در آن بیشتر باشد، خاصیت آن نیز بیشتر است. در طرز تهیه شکلات تلخ تخته ای از ماده ای به نام لسیتین نیز استفاده می‌شود که این ماده با از بین بردن کلسترول قلب، برای بدن مفید می‌شود. و از بیماری‌های قلبی پیشگیری می کند. این ماده از سویا گرفته می‌شود و سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مثل فلاونوئیدها است که فشار خون را کنترل می کنند و یک محافظ بسیار خوب و مناسب برای قلب هستند. لسیتین در طرز تهیه شکلات تلخ تخته ای، کاملا ضروری نیست. یکی از خواص بسیار مناسب در شکلات تلخ تخته‌ای، که به دلیل وجود آلکالوئید مثل تئوبرومین در آن است، این است که بر میزان سروتونین مغز تاثیر می‌گذارد و باعث آزاد شدن هورمون خوب در مغز می‌شود و این کار، روحیه فرد را بالا می برد و در فرد، احساس سرزندگی بوجود می‌آورد. این ماده خاصیت ضد اسهال نیز دارد.

طرز تهیه شکلات تلخ تخته‌ای

در طرز تهیه شکلات تلخ تخته‌ای، اول در یک قابلمه، مقداری آب بریزید و بر روی شعله بگذارید تا بجوشد . کره را در ظرف دیگری بریزید و بر روی شعله بگذارید تا نرم شود و ضایعات و گاز دوغ اضافی آن کاملا خشک شود . بعد آن را از روی شعله بر دارید و پودر کاکائو الک شده را به آن اضافه کنید و بر روی دهانه قابلمه آب در حال جوش بگذارید و مرتب آن را هم بزنید. این کار را تا زمانی که حالت خامی کاکائو گرفته شود و شکل آن تغییر کند ادامه دهید. بعد از آن که مخلوط کره و کاکائو، خوب به هم زده شد و حالت بن ماری گرفت، به آن یک لیوان آب گرم اضافه کنید و مخلوط را خوب هم بزنید.در این مرحله باید مواظب باشید که مخلوط نجوشد و اگر زمانی متوجه شدید که در حال جوشیدن است، شعله گاز را کم کنید.محلول را خوب به هم بزنید تا شکل طبیعی و یکنواختی به خود بگیرد. بعد از آن شکر و پودر قند را با هم مخلوط کنید و به محلول شکلات اضافه کنید و به هم بزنید تا کاملا حل شوند. بعضی ها در طرز تهیه شکلات تلخ تخته‌ای از شیر نیز استفاده می‌کنند، اگر شما نیز به شیر در مخلوط شکلات علاقمند هستید، می‌توانید مقدار دو سوم لیوان شیر را بجوشانید و بگذارید تا ولرم شود و بعد آن را کم کم به محلول شکلات اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود.
شکلات تلخ تخته ای و مزایای آن
بعد که محلول آماده شد، قالب مخصوص شکلات را چرب کنید و محلول را در آن بریزید و حدوداَ یک شبانه روز در فریزر بگذارید تا شکلات آماده شود. در طرز تهیه شکلات تلخ تخته‌ای، وقتی که می‌خواهید محلول را در قالب بریزید، می‌توانید در وسط آن نیز از مغز بادام، پسته، گردو و… نیز استفاده کنید.

نکاتی که در تهیه شکلات تلخ تخته‌ای باید به آن توجه کنید

در طرز تهیه شکلات تلخ تخته‌ای ،باید نکاتی را در نظر داشته باشید ؛از جمله اینکه طعم شکلات بستگی به کیفیت کاکائو در آن دارد. اگر طعم خوبی نداشته باشد، پودر کاکائو از کیفیت خوبی برخوردار نیست. پس سعی کنید در هنگام خرید پودر کاکائو دقت داشته باشید که مرغوب ترین آن را خریداری کنید. و همچنین رنگ شکلات نیز بستگی به میزان مرغوبیت پودر کاکائو دارد که هر چه میزان مرغوبیت آن بیشتر باشد رنگ بهتری دارد. اگر دوست دارید شکلات زیاد تیره نباشد و کمی رنگ آن روشن تر باشد، سعی کنید در طرز تهیه شکلات تلخ تخته‌ای، از شیر بیشتری استفاده کنید. در این صورت ممکن است در بستن و شکل گرفتن شکلات ،مشکلی پیش بیاید که می‌توانید دو قاشق پودر ژلاتین به شیر اضافه کنید. می‌توانید در طرز تهیه شکلات تلخ تخته‌ای، اگر تمایل داشته باشید که شکلات، طعم های مختلفی داشته باشد، از شیر های طعم دار، مثلا شیر موز ،شیر طالبی و … استفاده کنید. در طرز تهیه شکلات تلخ تخته‌ای، گاهی نیز از عصاره ها و روغن ها و ادویه هایی استفاده می کنند تا طعم آن را بهتر کنند. مثلا وانیل یک طعم دهنده خوب برای شکلات تلخ تخته‌ای است.

فواید مصرف شکلات تلخ تخته‌ای

مصرف شکلات تلخ به جای انواع شکلات می تواند باعث افزایش سلامتی در بدن انسان و همچنین کاهش بیماری‌ها و اختلالاتی که با افزایش سن به سراغ انسان می آید مثل بیماری آلزایمر شود. یکی از فواید استفاده از شکلات تلخ تخته‌ای ،این است که بر روی افرادی که رژیم لاغری دارند، اگر به میزان مناسب در طول روز مصرف شود، می‌تواند بسیار برای آنها مفید باشد. در بعضی مواقع نیز برای افرادی که مشکل کبدی دارند، مانند مسکن عمل می کند. و خوردن آن در کنار داروها، به درمان این بیماری کمک می‌کند. بیشتر شکلات های تلخ معمولا بالاتر از هفتاد درصد کاکائو دارند که دارای مواد شیمیایی است که این مواد شیمیایی ،در افزایش کیفیت سلولهای بدن نقش زیادی دارند و همچنین در مقابله با بیماری های سرطانی و بیماری های قلبی، بسیار مؤثر است.برخی از ترکیبات موجود در شکلات تلخ تخته‌ای، به ویژه فلاوانول ها، دو عامل خطر اصلی بیماری قلبی، فشار خون بالا و کلسترول را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
شکلات تلخ تخته ای و مزایای آن
مصرف شکلات تلخ تخته‌ای باعث کاهش فشار خون، افزایش یادگیری فرد و همچنین کاهش کلسترول های خون می‌شود.و در مواردی ابتلا به دیابت را نیز کاهش می‌دهد. فلاوانول های موجود در شکلات تلخ باعث تولید اکسید نیتریک در بدن می‌شوند. اکسید نیتریک باعث گشاد شدن عروق خونی یا گسترده شدن آن می‌شود که جریان خون را بهبود می بخشد و فشار خون را پایین می‌آورد. شکلات تلخ، با درصدهای مختلفی از تلخی، بنا به نیاز افراد تهیه می‌شود. مثلا با سی درصد تلخی تولید می‌شود که این درصد کاکائو باعث به وجود آمدن مشکل خاصی در افراد نمی‌شود. و کسانی که مشکل معده دارند نیز می توانند استفاده کنند ولی ان افراد از درصد سی و پنج به بالا نباید استفاده کنند. شکلات با درصد چهل و پنج؛ این شکلات تقریبا به درصد بالا نزدیک می شود و مصرف آن برای کسانی که مشکل معده دارند خوب نیست. شکلات تلخ با درصد پنجاه؛ طعم این شکلات، تلخ است افرادی که مشکل سنگ کلیه دارند نباید استفاده کنند و همچنین افرادی که بی خوابی دارند و یا مشکل ریفلاکس معده دارند. شکلات هایی که درصد شصت و پنج تا هفتاد دارند. این شکلات طعم بسیار تلخی دارد و بهتر است با یک میوه مصرف شود . افرادی که از هر لحاظ سالم هستند، مصرف کنند. شکلاتی که هشتاد درصد به بالا هستند، بهتر است در زمانی که معده خالی است استفاده نشود . علاوه بر محتوای فلاونوئید، شکلات تلخ منبع غنی از سایر ترکیبات فعال زیستی با پتانسیل تحریک اثرات پوستی مثبت یا منفی است. در حالی که شکلات کم ویتامین است، برای سلامتی استخوان مهم است. همچنین از پودر کاکائو برای طعم دادن به شیر برای ترغیب مصرف شیر به عنوان منبع خوبی از ویتامین های A و D استفاده می‌شود. مواد معدنی مهم دیگر، منیزیم موجود در شکلات تلخ برای رشد و تثبیت کریستال استخوان و همچنین ایفای نقش در محور هورمون پاراتیروئید ویتامین D نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. در مجموع، مطالعات نشان داده است که شکلات، به ویژه پودر کاکائو و شکلات تلخ با درصد بالاتر مواد جامد کاکائو، می‌توانند منبع بسیاری از مواد معدنی رژیم غذایی برای سلامتی استخوان ها باشند. یکی از مواردی که در طرز تهیه شکلات تلخ تخته‌ای باید در نظر داشت این است که مقدار پودر قندی که به محلول شکلات اضافه می‌شود به خاطر این است که طعم تلخ آن را تا حدودی قابل تحمل کند. در حقیقت مصرف بیست و پنج گرم شکلات تلخ، می‌تواند یک میان وعده کامل برای انسان باشد.

مواردی که نباید از شکلات تلخ تخته‌ای استفاده کرد

شکلات تلخ، علاوه بر اینکه خواص دارویی و مغذی زیادی دارد، در بعضی موارد نیز باید از خوردن آن پرهیز کرد. خانم هایی که بیماری سینه ( فیبروکیستیک پستان ) دارند باید از خوردن این شکلات خودداری کنند چرا که دارای کافئین زیاد است و ممکن است باعث شود که بیماری بیشتر شود.
شکلات تلخ تخته ای و مزایای آن
همانطور که میدانید کافئین باعث افزایش اسید معده نیز می‌شود . پس افرادی که بیماری رفلاکس و یا ترشی معده دارند، بهتر است از خوردن این شکلات خودداری کنند. برای کسانی که مبتلا به کهیر هستند نیز مضر می‌باشد. افرادی که مبتلا به بی خوابی هستند به هیچ عنوان از شکلات تلخ استفاده نکنند. به این علت که کافئین یک ماده محرک است و تاثیر آن در بدن کمتر از بیست ساعت نمی‌شود و خواب را نا متعادل می‌کند. افرادی که حساسیت غذایی دارند نیز سعی کنند شکلات تلخ مصرف نکنند . میزان زیاد ماده خشک در این شکلات ممکن است آلرژی را افزایش دهد. افرادی که می‌خواهند لاغر شوند سعی کنند روزی بیست و پنج گرم بیشتر مصرف نکنند . چرا که مصرف بیشتر از این مقدار باعث می‌شود که بدن به جای اینکه چربی را بسوزاند، بیشتر سعی می‌کند چربی را ذخیره کند و باعث چاقی شود. همانطور که گفتیم در طرز تهیه شکلات تلخ تخته ای از مقدار زیادی کاکائو استفاده می شود، که کاکائو نیز دارای کافئن زیاد است. بنابراین افرادی که دارای اضطراب زیاد هستند نیز سعی کنند از این شکلات کمتر استفاده کنند چرا که کافئین، اضطراب را افزایش می‌دهد. با توجه به اینکه نسبت آرجینین (Arginine)و لیزین در شکلات تلخ بسیار زیاد است، افرادی که معمولا سابقه تبخال زدن دارند، در جریان باشند که درصد ماده خشک شکلات تلخ، بالا است و افرادی که معمولا به این عارضه مبتلا می‌شوند، سعی کنند کمتر از این شکلات مصرف کنند.

جهت سفارش به شماره زیر تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا