دسته‌بندی نشده

شکلات تخته ای از کجا بخریم؟

جهت سفارش به شماره زیر تماس بگیرید

شکلات تخته ای از نظر منابع غذایی حاوی کاتچین، آنتی اکسیدان، آب، پروتئین، سدیم، کافئین، سلولز، اولئیک اسید و … می­باشد. با وجود تنوع شرکت­ های سازنده شکلات و بازار گسترده آن، این سوال مطرح می­گردد که شکلات تخته ای از کجا بخریم؟ در این مقاله کوشش شده است تا با بررسی ویژگی­ های شکلات تخته ای، تعدای از شرکت­ های تولید کننده شکلات تخته ای و … با تکیه بر متد اطلاع رسانی، آموزش و یادگیری، به این سوال پاسخ دهیم. هم­اکنون میزان مصرف شکلات به­علت مزایای متعدد برای سلامتی قلب (به­علت فلانوئید شکلات)، افزایش حافظه و تمرکز در کودکان و میانسالان (به­علت فلاونول)، سلامتی پوست و مو (به­علت فلاونول)، افزایش روحیه  و اندروفین (پلی فنول)، کنترل سطح کلسترول (به­علت فلاونول)، کاهش اشتها، داشتن عملکردی شبیه آسپرین، افزایش دید، آنتی سرطان، همچنین پتاسیم، سلنیوم، اکسید نیتریک، تئوبرومین، کدئین باعث شده است تا مصارف درمانی شکلات تخته ای آن را به یکی از محبوب­ترین تنغلات موجود در سراسر دنیا تبدیل نماید. البته باید توجه داشت که در صورت مصرف بیش از حد، مشکلاتی برای بدن ایجاد خواهد شد. عوارضی مانند کهیر، اضطراب، تبخال، فیبروکیستیک سینه زنان، زخم معده، بی­خوابی و… نیز ممکن است برای مصرف­کنندگان شکلات بوجود آید. پس همیشه از برقراری اصل تعادل در زندگی غافل نشوید.

شرکت­ های تولید کننده شکلات تخته ای

مهد تولید شکلات تخته ای، آمریکا می­باشد. هم اکنون نیز کشور هایی مانند کامرون، غنا، اندونزی، جمهوری دومینیکن، مکزیک، اکوادور و ساحل عاج عمده­ترین کشور های تولیدکننده شکلات تخته ای می­باشند. شرکت­ های توبلرون، کیت کت، گلکسی، وان، کادبری، پانچی، جراردلی، گایلیان، فررور، لینت،اسمارتیز، اسنیکرز و تویکس و مارس پای های­ترین شرکت­ های تولیدکننده هستند. در ایران شرکت­ های شوگتن، ماردین، دیرول، زاب­سردشت، کنتی، کازبوه، اوزل، ایوان، کرال، آناتا، روشن، برنوتی، آیدین، مگااستار، کمپینو، ریزن، کاوندیش، مینو، شیرین عسل، رورو، فروتن، مرسی، تافی، نانی، لپ لپ، کندی مندی، کوپا، ویتالیا، مجیک، کامور، المان، رویتال، سوربن، مرداس، اسرو، مرداس، ویولتا، پارمیدا، فرمند، کیدرجوی، باراکا، شیگوار و… عرضه کننده انواع شکلات از جمله شکلات تخته ای می­باشند.

ساخت شکلات تخته ای

اگر چه شکلات تخته ای از کاکائو، وانیل، شیر، شیرخشک، نشاسته­ی نرم شده و کره تهیه می­شود؛ اما پای های ماده تشکیل دهنده آن کاکائو است. مراحل تهیه کاکائو عبارتند از:

مرحله­ی اول: تخمیر دانه­ی کاکائو

مرحله­ی دوم: خشک نمودن کاکائو

مرحله­ی سوم: برشته نمودن کاکائو

مرحله­ی چهارم: سنگ­زنی

مرحله­ی پنجم: خنک نمودن کاکائو

بعد از فرآوری کاکائو نوبت به تهیه­ی شکلات می­رسد. اغلب دستور تهیه­ های شکلات، در هنگام ذکر مواد تشکیل دهنده شکلات تخته ای از پودر کاکائو، کره کاکائو، لسیتین، ساکاروز، پودر وانیل، اینولین، پلی دکستوز، مالتودکسترین نام می­برند. برخی دیگر با اضافه نمودن مواد جانبی دیگر مثل: فندق، بادام، پسته، نارگیل، عسل و… فرآورده­ های شکلاتی تهیه می­نمایند که پایه­ی اصلی ترکیبات آن­ها شکلات است. مراحل تهیه شکلات تخته ای عبارتند از:

مرحله­ی اول: با استفاده از آسیاب، پلی دکستروز، شکر، مالتودکسترین و پودر اینولین را آسیاب می­کنند. عملیات آسیاب هرچه ماهرانه­تر انجام شود، شکلات لذیذتری را خواهیم داشت.

مرحله­ی دوم: الک مواد مرحله­ی اول، انجام می­شود. با بهره گیری از الک مخصوص، مواد غنی و فقیر آسیاب شده از یکدیگر جدا می­شوند.

مرحله­ی سوم: با استفاده از آون کره کاکائو را ذوب می­کنیم. ذوب کردن و شیوه آن یکی از تخصصی­ترین اقدامات هر قناد ماهری است.

مرحله­ی چهارم: ساکاروز یا قند به کره کاکائو اضافه می­گردد.

مرحله­ی پنجم: مواد بدست آمده در مراحل قبلی را با استفاده از مخلوط­کن، هم­زده و یا کونچ می­کنند.

مرحله­ی ششم: شکلات تخته ای در قالب و درون ورق­ های آلومینیومی بسته­بندی می­نمایند. شیوه بسته­بندی مناسب، باعث می­شود تا ماده غذایی دربرابر عوامل مخرب محیطی محفوظ بماند.

شکلات تخته ای را از کجا تهیه نماییم؟

قبل از پاسخ به این سوال که شکلات تخته ای از کجا بخریم؟؛ باید بدانیم که قنادان و تولیدکنندگان خوراکی و دسر های شکلاتی (کیک، برشتوک، شیرینی، دراژه، دسر، دنت، ترامیسو، شوکودراژه، تخم­مرغ شانسی، آبنبات، شکلات میکس، کرم کاکائو، شکلات بار خرمایی، سس کارامل و…) شکلات تخته ای را ذوب یا رنده کرده و در محصولات و فرآورده­ های شکلاتی از آن استفاده می­کنند. اغلب فعالان حوزه قنادی، شیرینی و شکلات با بزرگترین دغدغه خود، یعنی تهیه شکلات تخته ای روبرو هستند. خریداری مستقیم از نمایندگی­ های فروش محصولات شکلات و همچنین مراجعه به سایت­ های فروش معتبر شکلات تخته ای، به صورت کارتن­ های دوازده کیلویی یعنی در بسته­بندی­ های چهار قالب سه کیلویی یکی از گزینه­ های انتخابی خریداران است. به طور کلی می­توان اذعان داشت که قیمت روز انـواع شـکلات­ های تخته ای در مراکز فروش عمده، به قیمت درب کارخانه می­باشد و از منظر قیمت تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. در هنگام خرید به امکان خرید بی­واسطه و مستقیم از کارخانه، دسترسی همیشگی به محصول و کیفیت بالای محصول به نسبت قیمت مناسب و پایین توجه داشته باشید. در هنگام خرید شکلات تخته ای به انواع و دسته بندی­ های موجود توجه کنید. نام دیگر شکلات تخته ای، شکلات موزاییکی است که به دو نوع شکلات تخته ای تلخ (با نام­ های دیگر شکلات ساده و شکلات سیاه) و شیری تقسیم شده و موجود است. شکلات تخته ای تلخ با درصد بیشتری از کره کاکائو به جای شیر تهیه می­شود و شکلات شیری از شیر ساخته می­شود.

عوامل موثر بر قیمت­ شکلات تخته ای

عوامل موثر بر قیمت شکلات تخته ای بسیار گوناگون است. عوامل محیطی، جغرافیایی، اقتصادی، فرهنگی و … از عمده دلایل می­باشند و جزئیات دلایل در ادامه آمده است:

  • نوع مواد اولیه­ی سازنده ساخت شکلات تخته ای
  • مقدار حجمی که خریدار سفارش می­دهد
  • شکلات تخته ای به دو صورت کیلویی و فل های
  • شکلات تخته ای اگر به شکل فل های یا عمده خریداری شود فروشندگان قیمت اصلی فروش این محصول را به شما عرضه خواهند نمود. زیرا خریدار در حجم زیاد و عمده این محصول را خریداری کرده و همچنین خریداران بخاطر خرید عمد های که دارند بهترین لیست قیمت فروش را از تولید­کننده محصول دریافت خواهند کرد.
  • ·          کیفیت همراه با قیمت مناسب
  • در خرید شکلات تخته ای به شکل کیلویی (از قنادی و عطاری) با قیمت بیشتری مواجه خواهید شد.
  • شیوه تهیه شکلات تخته ای می­تواند از مراکز پخش عمده مواد غذایی، قنادی­ها و عطاری­ها، سایت­ها و فروشگاه­ های اینترنتی، نمایندگی­  های شرکت­ های تولید کننده شکـلات­ های تلخ تخته ای در شهر های مختلف، فروشگاه­ های زنجیر های، سایت­ها و فروشگاه­ های اینترنتی یکی از مراکز فروش پرطرفدار شکلات تلخ تخته ای خارجی در شهر تهران و شهرستان­ها باشد که بر قیمت موثر باشد.

بررسی شرکت­ های معروف ساخت شکلات تخته ای

خوشبختانه تعداد شرکت­ های تولید کننده شکلات تخته ای در ایران محدود نیستند. برند شکلات تخته ای ما، پارمیدا، فرمند، کولاک، کاله و… از برترین برند های تولیدی شکلات تخته ای در ایران می­باشند.

  • شرکت فرمند، یکی از شرکت­ های تولید کننده شکلات تخته ای است. برای خرید می­توانید به بخش­ های مختلف وب­سایت شرکت فرمند (صفحه­اصلی، محصولات، برندها، درباره ما، مقالات، استخدام، تماس با ما) مراجعه نمایید. یکی از محصولات شکلات تخته ای فرمند، بیست کیلویی چهارتایی، اختصاصی قنادی می­باشد.
  • شرکت(ما) با سابقه­ی خدمت تقریبا شصت ساله تولید در صنعت شکلات سازی نقش­ مهمی داشته است، و در هر زمان با مراجعه به وب سایت فروش (ما) لیست قیمت­ های آن در اختیار خریداران قرار گرفته اند. بخش­ های مختلف وب­سایت شامل اطلاعات اولیه شرکت، معرفی شرکت، تاریخچه، اطلاعات تماس، لیست محصولات قرار دارد. شما می­توانید با مشاهده لیست محصولات و اطلاعات تماس شکلات تخته ای را از راه دور (اینترنتی، پیامکی) و یا به صورت حضوری از طریق شناسایی مراکز خدمات مشتریان، خریداری نمایید.
  • شکلات پارمیدا شرکتی با نام معرفی کیان شکلات کیمیا با سهامی عام، سه نوع شکلات تخته ای تلخ و شیرین و شیری را در اختیار خریداران قرار می­دهد.
  • شرکت دوریکا بسته­بندی­ های سه کیلوگرمی شکلات­ های ذوب شده آماده، در کارگاه­ های تولید کیک و شیرینی و در قنادی­ها استفاده می­شود و بیشتر تا برای مصارف خانگی، شکلات­ های ذوب شده در عرضه می­شوند را تولید می­نماید. محصولات شرکت دوریکا با عنوان شکلات تخته ای دارای خصوصیت­ هایی مانند: صاف و براق بودن، ترک نخوردن شکلات در سرمای یخچال و آب شدن آن با کمی گرم کردن، دارای طرفداران زیادی است. اگر قصد خرید از شرکت دوریکا را دارید، این شرکت دو گزینه خریداری به شکل مستقیم یا بدون واسطه و یا از طریق نمایندگی­ های فروش در قنادی­ها را دراختیارتان قرارداده است.

روش تهیه شکلات تخته ای از عرضه­ کنندگان

  • مراجعه به طریق مراکز معتبر و به نمایندگی­ های فعال
  • مراجعه به قنادی و عطاری
  • نخستین مرکز خرید شکلات تخته ای صنعتی با کیفیت به صورت عمده ایران در شهر تهران ایجاد شده است که می­توانید برای خرید به آن­جا مراجعه نمایید.
  • یکی دیگر از بازار های عمده فروشی شکلات روشن در ایران در شهر تبریز قرار دارد.

بهترین شکلات­ های تخته ای

  • شکلات بار های صددرصدی فروشن (Fruition Chocolate One Hundred Percent Bar): نکته جالب وقابل توجه آن است که کاکائوی شکلات فروشن، بسیار نزدیک به صددرصد است. به­علاوه با مخلوط نمودن کاکائوی دومینیکن به­علاوه کاکائوی برشته شده و مقدار مشخصی آب شاتوت قرمز، شکلات بار های صددرصدی فروشن در خدمت مشتریان قرار می­گیرد.
  • شکلات تلخ ارگانیک 85% آلتر اکو: از آن­جا که مصرف زیاد شیرینی­جات برای سلامتی به خصوص در شرایط کنونی با وجود ویروس­ های فصلی از جمله کرونا، آنفولانزا مضر است؛ پس بهتر است شکلات­ هایی برای سرو انتخاب گردد که مقدار شکر کمتری در آن­ها استفاده شده باشد. این مدل شکلات  Alter Ecoدارای شکر کمی است که آن­را به یک انتخاب مناسب تبدیل کرده است.
  • بادام شور شکلاتی با 70% کاکائو: همیشه به خاطر داشته باشید کههر شکلاتی درصد کاکائو بالاتری داشته باشد از نظر میزان مواد غذایی مفید بوده و آن شکلات خاصیت بیشتری دارد. بادام درون شکلات به­علت داشتن پروتئین موجب می­گردد تا شخص به سرعت احساس سیری کرده و مصرف آن دارای مزایای توامانی مانند سلامت پوست را به ارمغان خواهد آورد.
  • شکلات­ های کاکائوی ارگانیک80%با مغز دانه کاکائو نیبمور (Nibmor Extreme 80% Organic Cacao with Cacao Nibs): این شکلات از کاکائو ارگانیک و مغز دانه گیاه کاکائو که سرشار از فلاونول می­باشد؛ تشکیل شده که به شما پیشنهاد می­نماییم تا حتما برای یک بار هم که شده طعم آن را تجربه کنید. طعم بسیار خوب و منحصر به فرد موجب محبوبیت برند شکلات­ های کاکائوی ارگانیک گردیده است.
  • کاکائو بار های 85% ارگانیک شرکت سبز و سیاه (Green & Black’s Organic 85% Cacao Bar) : همان طور که از نام این نوع شکلات معلوم است؛ 85% آن حاوی شکلات تلخ بوده و مابقی آن از وانیل و خانواده قند های ارگانیک تهیه شده است.
  • شکلات تلخ 72% با طعم نعنای وحشی ایندنجرد (Endangered Species 72% Cacao with Forest Mint): این نوع شکلات نیز به کاهش وزن کمک می­کند. با توجه به درصد کم شکلات، افرادی که از شکلات­ های شیرین در رژیم غذایی خود استفاده می­کنند می توانند این شکلات را در رژیم غذایی خود بگنجانند.
  • شکلات 72% ها فود به همراه کوینوآ پف کرده و کره بادام (Hu Foods Almond Butter & Puffed Quinoa 72% Cacao) : کره بادام درصد بیشتری را در ترکیبات شکلات شکت کوینوآ به خود اختصاص می­دهد.
  • شکلات70%تلخ و شیرین شارفن برگر (Scharffen Berger 70% Bittersweet Chocolate Bar): از خصوصیات بارز این نوع شکلات شیری بودن آن است. برخورداری شکلات شارفن برگر از لوبیای وانیلی در ترکیب آن به کاهش اشتها و کاهش وزن به افرادی که رژیم غذایی لاغری را در نظر دارند، کمک می­کند.

خریداران انواع شکلات تخته ای در دو صورت عمده و خرده فروشی، می­توانند با توجه به برندها، درصد شکلات به­کار رفته، ترکیبات موجود در شکلات تخته ای، قیمت و… خرید نمایند. به­علاوه در هنگام خرید به علائم بهداشتی نیز توجه نمایند. معمولا درصد های شکلات در ایران شامل: 30، 45، 50، 65، 70، 80 و 97 می­باشند.

متغیر های موثر بر کیفیت شکلات تخته ای

محققان برای سنجش میزان کیفیت شکلات تخته ای متغیر های زیر را مورد بررسی قرار می­دهند:

  • رطوبت
  • پروتئین
  • چربی
  • PH
  • رنگ
  • فعالیت آبی
  • سختی(نیوتن)
  • گرانروی کاسون
  • تنش تسلیم (پاسکال)
  • درجه ذوب در دهان
  • شیرینی

سازندگان شکلات تخته ای با تغییر متغیرها و عوامل موثر، شکلات تخته ای با کیفیت­ های مختلفی عرضه نموده­اند.

چگونه شکلات تخته ای ذوب شود؟

سوالی که پس از خریداری شکلات تخته ای مطرح می­شود، این است که شکلات تخته ای را پس از خرید چگونه ذوب و مورد استفاده قرار دهیم؟ توجه نمایید در برخی از مقالات به جای بیان ذوب نمون شکلات، از اصلاح تمپر کردن یا temper استفاده می­نمایند.

مرحله­ی 1: در ابتدا شکلات تخته ای را خرد می­نماییم. حتما از برند های معتبر شکلات تخته ای استفاده کنید. زیرا در صورت انتخاب نامناسب، طعم و کیفیت کل محصول، تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

مرحله­ی 2: شکلات موجود را به سه قسمت مساوی (از نظر وزنی) تقسیم می­نماییم. سپس دو قسمت از سه قسمت را در ظرف مخصوصی قرار می­دهیم.

مرحله­ی 3: باید به ظرف شکلات حرارت غیر مستقیم و ترجیحا بوسیله بخار آب وارد شود. با گذاشتن ظرف بر روی سماو یا قابلمه حاوی آب جوش، صبر می­کنیم تا شکلات کم کم شروع به ذوب شدن قرار گیرند. (برخی از قنادان برای ذوب کردن از مایکروویو استفاده می­نمایند.)

مرحله­ی 4: شکلات در حال ذوب را به­صورت مستمر هم می­زنیم. توجه کافی باید داشت که آب به داخل ظرف شکلات وارد نشود.

مرحله­ی 5: حتما صبر می­کنیم تا شکلات تخته ای کاملا ذوب شود.

مرحله­ی 6: وقتی دمای شکلات از چهل درجه­ی سلسیوس بالاتر رفت، ظرف را از روی حرارت برداشته و یک سوم شکلات باقی­مانده را به آن اضافه می­نماییم. توجه شود که به هم زدن شکلات تا زمان یک­دست شدن ادامه داشته باشد.

جهت سفارش به شماره زیر تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا